vineri, 26 februarie 2021

Profesorul de religie - un exemplu pentru cei din jur (eseu)

Imagine simbol

Pentru unii profesori nu există o mai mare suferință pe lume 
 decât elevii creduli și consecvenți. Leon (Lev I) Șestov 

    A fi profesor de Religie în cadrul sistemului educațional actual este o provocare. O provocare care include în sine o dorință enormă de schimbare a stării lăuntrice a tinerilor generații măcinate de setea de răzbunare, dominare, orgoliu şi lume virtuală. Trăim într-o lume virtuală, în care ne creăm un spaţiu comod, plin de plăceri şi satisfacţii şi uităm de prezenţa Lui Dumnezeu şi al aproapelui, însă toate până la primul eșec, care adesea se numește SINGURĂTATE. 
    A fi profesor la începutul secolului XXI înseamnă a purta cu demnitate torța viitorului, de a te dărui în totalitate copilului, pentru care viitorul este incert, cu multe provocări și ispite. Profesorul de Religie de vocaţie se identifică cu profesia, nu doar la aspectul teoretic, ci și la cel practic, el urmează totalmente cuvintelor Sfintei Scripturi: Oricine voieşte să vină după Mine să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie (Marcu 8:34). Crucea unui profesor de Religie este împodobită cu un set de valori, cum ar fi: îngăduință, iertare, prudenţă, recunoştinţă, cumpătare, încurajare, generozitate, blândeţe. Religia este „disciplina” dragostei, a iertării, susţinerii morale, este unica disciplină școlară care pune accentul pe om, nu pe conținut de învățat. 

vineri, 19 februarie 2021

Profesorul de Religie - „semănător de valori” (eseu)

 

Oră publică la Religie

A fi profesor nu este doar o profesie, ci mai ales o vocație. Oare câte calități trebuie să dețină o persoană care îmbrățișează această îndeletnicire? Fermitate, răbdare, încredere sunt primele calități esențiale pe care trebuie să le dețină un profesor de religie. Dar cel mai important, el trebuie să aibă dragoste față de copii. Profesor ideal de religie este acel care combină dragostea cu munca, astfel devenind dascălul perfect. Profesorul de religie este mentorul care descoperă în fiecare elev binele, merge cu elevul mână-n mână până la înălțimi spirituale, educându-l să fie amabil, sociabil, decent, sensibil, străduitor, adică să fie un bun creștin. Un profesor ideal de religie este acel care găsește valoare în fiecare elev, fără să critice pe nimeni, încurajând și oferind exemplu. 

Nu se poate face educație fără Morală Creștină și fără modelul Virtuții, care este Iisus Hristos, imitat apoi în parte de către sfinți. Educația începe în copilărie și continuă toată viața, bineînțeles cu metode și forme specifice fiecărei vârste. Tinerețea este vârsta care te introduce imediat în realitatea vieții, dar pentru aceasta pregătirea trebuie să înceapă în copilărie. Dascălul de religie subliniază rolul important al familiei în educarea copiilor, precum și importanța colaborării dintre profesori și părinți. El întrunește în sine trei elemente esențiale: iubirea, credința și responsabilitatea față de copii, dar și față de colegi. Profesorul ideal de religie modelează din fiecare elev o personalitate cu o capacitate de entuziasm, dragoste și dăruire.

luni, 15 februarie 2021

Gala Tineretului Ortodox 2021 - Categoria Profesorul de Religie

    Luni, 15 februarie, de Ziua Tânărului Ortodox, la Biserica ”Întâmpinarea Domnului” din incinta USM s-a desfășurat cea de-a V-a ediție a Galei Tineretului Ortodox. Evenimentul a început cu Sf. Liturghie oficiată de către Mitropolitul Vladimir, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi.

A urmat un Te Deum de mulțumire pentru binefacerile revărsate asupra tuturor tinerilor, cerându-se luminare și înțelepțire, precum și râvnă pentru cele sfinte ale celor în creștere și devenire.

Mitropolitul a rostit un cuvânt de învățătură pentru adunarea drept-măritoare, menționând frumusețea tinereții și provocările prin care trec tinerii de astăzi.

Pentru slujitorii, instituțiile și tinerii implicați în diverse proiecte de zidire sufletească au fost pregătite diplome de excelență. Astfel, au fost înmânate diplome și seturi de carte duhovnicească pentru 60 de instituții și persoane la diverse categorii: profesorul de religie și performanțe la această disciplină, promovarea valorilor creștine, misionarul, studentul, liceanul și voluntarul anului.

La final, prot. Octavian Moșin, președintele Sectorului Sinodal Activitate Pastorală pentru Tineret, a mulțumit ierarhului pentru binecuvântare, rugăciune, apreciere și încurajare pentru toți care se trudesc spre formarea lăuntrică a generației în creștere.

Teatrul poetic ”Comoara” din s. Sălcuța, Căușeni, condus de către prot. Nicolae Jelihovschi, a venit cu un spectacol legat de perioada prigoanei comuniste.

Totodată, a fost inaugurată sala-muzeu de pe lângă biserica universitară și redeschisă Biblioteca de carte religioasă.

Subliniem că în acest an în baza dosarelor depuse la concurs au fost menționați profesorii de Religie:

- Pr. Andrei Ursoi, inspector Eparhia de Ungheni și Nisporeni. 

- Preoteasa Rodica Vrancean, profesor de Religie Tohatin, grad didactic II;

- Preoteasa Olesea Manole, profesor de Religie Rădeni, grad didactic II. 

vineri, 12 februarie 2021

Slujirea misionară a profesorului de Religie (eseu)

Imagine simbol

Încep acest eseu cu gândul la copiii mei – elevii de mai multe generații, dar, în mod inerent, și cu gândul la Învățătorul, Modelul Suprem – Iisus Hristos. Consider că una dintre trăsăturile esențiale ce definesc personalitatea unui profesor de religie care să fie iubit de copii este reprezentată de un talent înnăscut, un dar de la Dumnezeu, o înclinație aparte de a ști cum să fie plăcut copiilor, prin iubirea pe care o emană în jurul său.

Alte calități, în egală măsură de importante, sunt pasiunea pentru materia predată și, bineînțeles, un grad înalt de competență în domeniul respectiv. Pentru o predare eficientă, profesorul trebuie să stăpânească foarte bine cunoștințele respective și, totodată, să se afle într-un proces de continuă aprofundare și extindere a competențelor profesionale, fiind la curent cu ultimele noutăți din domeniul psihopedagogiei și din domeniul spiritual – în ceea ce ține de specialitatea sa. Pentru un stil de predare eficient, la fel de important este ca profesorul să fie deschis la dialog și să interacționeze constant cu elevii. Aceștia trebuie să fie asigurați că își pot exprima liber orice fel de nelămurire legată de informațiile prezentate, punând întrebări în timpul orei. De asemenea, o calitate extraordinar de importantă pentru orice profesor este „îndelunga răbdare”: răbdare să explice de mai multe ori aceleași lucruri, să-i înțeleagă pe elevi, să se aplece la nivelul și nevoile lor.

În concepția mea personală, un profesor de religie trebuie

miercuri, 3 februarie 2021

Seminar de formare pentru profesorii de Religie din protopopiatul Ștefan-Vodă

Secvențe din cadrul seminarului raional
    Astăzi, 02 februarie 2021, în incinta bisericii ,,Sf. Cuv. Parascheva” din s. Olănești, profesorii de religie din r-nul Ștefan Vodă s-au întrunit pentru a participa la seminarul raional: ,,Ora de religie și provocările învățământului on-line”, seminar moderat de doamna preoteasă Apostol Olga, metodist responsabil pentru predarea religiei în protopopiatul Ștefan Vodă. 
       În cadrul seminarului s-a discutat despre: 

marți, 19 ianuarie 2021

Reuniune metodică „Ora de religie și provocările învățământului on-line”

La sfârșit de an calendaristic, în data de 29 decembrie 2020, a avut loc ședința on-line a metodiștilor responsabili de predarea disciplinei opționale Religia, cu genericul: „Ora de religie și provocările învățământului on-line”. În cadrul reuniunii metodice au fost prezentate principalele repere metodologice în baza cărora se va realiza predarea-învățarea-evaluarea la Religie în aces an școlar, ținând cont de modelele de plan de învățământ aprobat de fiecare instituție în contextul pandemiei. Au fost accentuat modul de completare a Registrului școlar la disciplina Religia și alte opționale, cum ar fi: „Arta comportamentului moral”, „Etica vieții de familie”.

Cu scopul monitorizării situației privind predarea disciplinei opționale Religia în acest an școlar, a fost solicitată metodiștilor completarea – Raportului anual privind studiul disciplinei opționale. În aceeași ordine de idei, a fost remarcat faptul că în acest an școlar în mai multe instituții de învățământ s-a renunțat la studierea disciplinei opționale Religia, argumentând „lipsa de ore” și „lipsa orelor de cerc/extrașcolar”, ceea ce poartă un caracter tendențios și limitează dreptul elevilor și al părinților la alegere.