joi, 19 martie 2020

Decizia „politic corectă” a Consiliului pentru antidiscriminare

Dacă într-o ţară majoritar ortodoxă, această majoritate cere ceva, cererea ei este incorectă politic, iar orice cerere a minorităţii ţine de apărarea acesteia, deci este mai mult decât necesară.” 

    În data de 29 noiembrie 2019, Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității a emis decizia nr. 172/19 în care a constatat „discriminarea pe criteriu de convingeri în procesul educațional”. Consiliul s-a pronunțat în urma adresării unor părinți, numite „persoane interesate” care au afirmat că manualul de Educaţie moral-spirituală pentru clasa I (autori: Aurelian Silvestru, Dorina Andrei, Iulia Scripnic) are un conţinut discriminator la adresa persoanelor non-creştin ortodoxe și ateiști. 
   „Persoanele interesa(n)te” invocă una dintre temele din manual, și anume tema 20. Credința (valorificată pe două pagini 43-44) și menționează că manualul reflectă doar credința creştin-ortodoxă și sunt discriminate persoanele non-creștine și cele atee. Citatul de la începutul lecției: „Fără credinţă, omul este o fiinţă rătăcită, nu el merge, ci vântul îl poartă”, este unul discriminator la adresa persoanelor atee, consideră petiționarii, parafrazând putem spune că „ateul este o persoană rătăcită, nu el merge ci vântul îl poartă”. Acestora le răspunde filosoful Petre Țuțea care spune: „Fără credință, fără Dumnezeu, omul devine un animal rațional care vine de nicăieri și merge spre nicăieri” așadar o ființă biologică condusă de instincte. Nu se afirmă că fără credință omul este o ființă imorală sau lipsită de judecată căci astăzi și „cel mai convins ateu este în egală măsură ca şi un exeget al Scripturii de acord că normele morale pe care Biblia ca izvor le impune drept reguli de bază în organizarea şi funcţionarea unei societăţi sunt corecte.” 

miercuri, 18 martie 2020

Instrucțiuni pentru preoții parohi și egumenii mănăstirilor Bisericii Ortodoxe Ruse în legătură cu amenințarea răspândirii infecției coronavirusului


Instrucțiuni pentru preoții parohi și egumenii mănăstirilor Bisericii Ortodoxe Ruse 
în legătură cu amenințarea răspândirii infecției coronavirusului

Documentul a fost aprobat prin decizia Sfântului Sinod din 17 martie 2020

    Cu dragoste față de credincioși și ca răspuns la solicitarea din partea autorităților sanitare, cu credință fermă în pronia și atotputernicia lui Dumnezeu, se adoptă următoarele reguli, ținând cont de tradiția canonică și liturgică a Bisericii Ortodoxe Ruse.

    Până la ameliorarea situației epidemiologice se recomandă respectarea următoarelor instrucțiuni de către parohiile Bisericii Ortodoxe Ruse:

În privința împărtășirii cu Sfintele Taine ale lui Hristos:

1. Ținând cont de faptul că jertfa euharistică nu poate fi anulată, căci acolo unde nu există euharistie, nu există viață bisericească, iar Sfântul Trup și Sânge a lui Hristos sunt necesare pentru sănătatea sufletului și a trupului. (Rugăciunile înainte de Sfânta Împărtășanie a Sfântului Ioan Gură de Aur: „binevoiește ca fără de osândă să primesc Sfântul și Preacuratul Tău Trup și Scumpul Tău Sânge, spre tămăduirea sufletului și a trupului”), luând în considerare, practica istorică a Bisericii Ortodoxe în condițiile epidemiilor: de a șterge lingurița după fiecare împărtășire a credincioșilor cu platul (ilitonul) îmbibat cu spirt, urmând ca ulterior acesta să fie spălat iar apa să fie folosită în conformitate cu practicile prevăzute la spălarea platului.

2. Să ofere agheasma după împărtășire în pahare de unică folosință.

3. Să fie folosite mănuși de unică folosință pentru a distribui anafora.

4. Platul (Ilitonul) trebuie folosit doar pentru a proteja Sfintele Taine de căderea pe podea și pentru ștergerea linguriței, iar pentru ștergea buzelor fiecărui credincios să fie folosite prosoape de hârtie cu arderea ulterioară a acestora. Platul (Ilitonul) trebuie spălate după fiecare utilizare liturgică iar apa folosită în conformitate cu practicile prevăzute.

5. Credincioșii să se abțină de la sărutarea potirului.

luni, 2 martie 2020

Postul profesorului de religie

S-au scris mii de pagini despre Post, despre rolul și folosul său, însă aș vrea să mă opresc asupra unor chestiuni ce țin de legatura dintre Post și misiunea profesorului de Religie în școală.
În privința Postului, ca profesori de Religie, nici nu se pune problema să abdicăm de la regula lui. Suntem într-un fel luminători ca și slujitorii sfintelor altare, și cei cu care intrăm în contact așteaptă mult de la noi. Trebuie sa fim modele de comportament, în clasă, în cancelarie și în societate. Într-un fel aș putea spune că abia așteaptă unii să-și justifice neputința, lipsa de voință sau necredința prin ideea ca nici cel (sau cea) care predă Religia nu postește. De altfel, cum poți vorbi la clasă despre Post dacă nu-l practici? Când suntem întrebați (și suntem cu toții întrebați) dacă postim în posturile de durata, potrivit mi se pare a răspunde: „Mă străduiesc să-l țin pe tot! Cu ajutorul lui Dumnezeu sper sa reușesc!”. Dacă e vorba de întrebarea pusă în cancelarie, de un coleg de alta specialitate, cu siguranță ea se poate transforma într-o discuție, într-o scurta catehizare, pentru că răspunsul are pentru cel neobișnuit cu viața liturgică sau scrierile duhovnicești ceva misterios... „cu ajutorul lui Dumnezeu?!” El voia să audă: „da sau nu!”. Un răspuns categoric: „da” poate arunca pe mulți în mândrie, mai ales ca interlocutorul poate începe imediat cu laude de genul: „Bravo ție! Tu ai credință mare! Eu nu pot posti!”. Răspunsul categoric „nu” produce sminteală în toate situațiile: „Pai daca nici tu... dar apoi eu, care nu le-am p-astea cu credința”. Consider că nici pentru smerenie un profesor de Religie nu ar trebui sa spuna: „nu postesc”[147].

miercuri, 26 februarie 2020

Genericul „Educația pentru familie - un deziderat al societății moderne”


În câteva zile vom păși în postul mare dar și în luna martie - perioadă în care se desfășoară LUNA PENTRU VIAȚĂ!


Mitropolia Moldovei în parteneriat cu alte instituții organizează o serie de activități pentru a accentua importanța vieții și a familiei.


Doamna Mariana Marin, președintele AGIRoMd vine cu o ofertă specială. Numărul II al revistei Învățătorul Modern din luna aprilie are genericul ,,Educația pentru familie - un deziderat al societății moderne".

În acest context profesorii de religie din întreaga țară au posibilitatea de a publica articole în această revistă prestigioasă.



Toate articolele le trimiteți la adresa invatatorulmodern@gmail.com dar nu înainte de a consulta Ghidul autorului https://drive.google.com/…/1P1FlOygCF3O2iR-ZFtDu7dl7l…/view…

marți, 18 februarie 2020

Festivalul Cântecului Creștin Ortodox la cea de a II-a Ediție

Cu binecuvântarea PS Siluan, Episcop de Orhei și Vicar al Mitropoliei Moldovei, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din municipiul Orhei a fost gazdă călduroasă pentru Festivalul Cântecului Creștin Ortodox, care este la cea de a II-a Ediție. La eveniment au participat grupurile elevilor din cuprinsul raionului Orhei, în special colective școlare unde în prezent se predă ora de religie.

În cuvântul de deschidere, organizatorii au subliniat importanța legăturii tinerei generații cu Dumnezeu, iar Șefa Direcției Educației, dna Silvia Mustovici a vorbit despre importanța colaborării dintre Școală și Biserică.
Programul festivalului a fost pregătit de dna Angela Patraș, directorul adjunct al Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”. La eveniment au participat colectivele Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu”, Liceului  ,,Alexandru Donici”  din Peresecina, Gimnaziului ,,Mihai Eminescu” din Orhei, gimnaziului „Ion și Doina Aldea-Teodorovici”, Orhei, a gimnaziilor din satele Camencea, Chiperceni, Cucuruzeni, Cișmea, Mitoc, Piatra.

luni, 10 februarie 2020

Proiectul educativ "Alături de Hristos în Europa secolului XXI", ediția IV

Argument
Uniunea Europeană urmărește asigurarea unei educaţii multiculturale pentru tineri care să stimuleze dezvoltarea abilităţilor de acceptare şi iniţiere a unui dialog constructiv, pe tema valorilor morale, între elevi aparţinând diferitelor tradiţii culturale şi confesionale din Europa. 
Scopul implementării acestui proiect este demararea şi dezvoltarea unei strânse colaborări între școlile de stat și parohiile româneşti din Uniunea Europeană. 
Obiectivul proiectului 
Se urmăreşte participarea elevilor și implicarea cadrelor didactice care desfășoară activități de catehizare religioasă în școli de stat sau biserici creştine, în vederea ancorării tinerilor la valorile morale creștine, într-o lume globalizată, o lume în care aceste valori sunt din ce în ce mai deteriorate. Prin activităţile care se vor desfăşura ne propunem scoaterea în evidență a calităţilor însușite de elevii participanți din perspectiva unei învățări de performanță. 
Înscrierea participanților se face în perioada 22.01.2020 - 26.02.2020. După studierea regulamentului, îndrumătorii elevilor care doresc să se înscrie în proiect, sunt rugaţi să completeze formularul aflat la adresa https://goo.gl/forms/limTApQdtKCi2DjE2

Descrierea activității  - SECȚIUNEA II - participare indirectă 
Această secțiune se adresează elevilor doritori să se implice în proiect, care nu au posibilitatea să ia parte la dezbateri. Pentru aceștia se organizează un concurs on-line, care va avea loc în data de 14 martie 2020. El se va derula astfel: la ora 9.30, ora României, vor fi distribuite pe adresa de email a profesorilor îndrumători, linkuri de conectare la platforma de concurs, diferenţiate pe categoriile de vârstă menţionate în prezentul regulament. Fiecare profesor îndrumător va redistribui linkul pe adresa de email a elevilor înscriși sau a părinților acestora (în situația în care elevii nu dețin adresă de email). Este recomandabil să se folosească browserul Google Chrome. Elevii vor putea accesa linkul primit, în intervalul orar 10-18, ora României. Timpul necesar pentru rezolvarea cerinţelor este de aproximativ o oră. Prin accesarea linkului, elevii vor fi conectați la un test online cuprinzând mai multe tipuri de itemi. Rezolvarea testului, implică selectarea sau completarea răspunsurilor aferente fiecărei cerinţe şi apăsarea pe butonul Trimitere (Submit). Toate întrebările sunt obligatorii, iar testul poate fi parcurs o singură dată. Răspunsurile trimise după ora 18, ora României, nu vor fi luate în considerare. Precizări importante: - se recomandă atenţie maximă la completarea datelor de înscriere. Pe baza lor vor fi expediate linkurile de concurs iar ulterior se vor completa clasamentele şi diplomele. Furnizarea unei adrese de email greşite (chiar dacă o singură literă este omisă) duce la imposibilitatea comunicării ulterioare cu organizatorii. - la completarea formularului de înscriere sau de concurs introduceţi întâi numele de familie şi apoi prenumele, pentru a fi posibilă ordonarea alfabetică a participanților.

Rezultatele se vor transmite în termen de 15 zile de la data desfășurării concursului.

Diplomele se vor emite doar în format digital și vor fi trimise profesorilor îndrumători, într-
un interval de 4 săptămâni de la finalizarea concursului.

Premierea elevilor participanți la concursul on-line, în perioada 1.04.2020-15.05.2020.