marți, 29 iunie 2021

Proiect național: „Lecturi spirituale”

    Proiectul de parteneriat „Lecturi Spirituale” se desfășoară cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chișinăului și al Întregii Moldove și este o activitate de nivel național, care își propune activarea cititorului pe segmentul spiritual. Proiectul este organizat de Asociația Generală a Învățătorilor din România, filiala Republica Moldova (AGIRO) în parteneriat cu Mitropolia Chișinăului și a Întregii Moldove. Întreg proiectul constituie un manifest pedagogic pentru susţinerea, valorificarea şi promovarea literaturii spirituale. 

    Deşi în ultimii ani s-au organizat diverse activități, lansări de carte etc. un proiect comun consacrat literaturii spirituale, axat pe valorile culturale și spirituale, nu am avut în ultimii 80 de ani, astfel proiectul fiind o noutate și o necesitate, un răspuns la necesitățile școlii, familiei și societății care vor contribui la promovare eficientă, la consolidarea relațiilor și a parteneriatelor între cititor, editor și autor. Astăzi a devenit clar, că educația elevilor, dezvoltarea spirituală și morală a lor, trebuie să fie integrată în diverse tipuri de activitate: în timpul orelor, în afara lor, în afara școlii, în cadrul activităților social-utile. În aspect pedagogic, proiectul își propune să prezinte variate modalități pentru stimularea interesului pentru lectura spirituală, etape metodologice de comprehensiune a textului religios, modele de texte pentru promovarea valorilor religioase.

    Astăzi școala, ca și întreaga societate, se confruntă cu mai multe probleme sociale și educaționale printre care: extinderea pseudo-valorilor, criza morală și spirituală. În aceste condiții, devine un imperativ categoric ca Școala să conlucreze cu diverși parteneri comunitari, inclusiv cu Biserica ,,pentru a-și conjuga eforturile în vederea soluționării sau diminuării problemelor educaționale”. Astfel, interacțiunea dintre Școală, Biserică și comunitate reprezintă o condiție necesară în dezvoltarea spirituală și morală.

    Proiectul are scopul de a promova și a educa atitudini pozitive față de lectură, la general și față de lectura spirituală - în particular prin dezvoltarea unor abilități de viață, a relaţiilor sociale între copii și adulți, respectiv va avea loc schimbul de bune practici între cadrele didactice, prin identificarea, stimularea, valorificarea abilităților de lectură conștientă şi promovarea talentului literar - artistic al elevilor din instituțiile educaționale participante, privind rolul lecturii de plăcere în dezvoltarea personalității și cultivarea abilităților de învățare pe tot parcursul vieții. 

    În fiecare lună, se organizează o conferință video în cadrul căreia se reunesc autorul, editorul, cititori, profesori și elevi care discută pe marginea unei cărți din cardul proiectului de „Lecturi spirituale”. În edițiile precedente s-au prezentat următoarele cărți:

joi, 24 iunie 2021

Apariție editorială: Fabule „Gura lumii” de Vasile Militaru


„Fabula se cheamă vechea corcitură 

Dintre pilda bună și caricatură, 

O închipuire blândă în care se preface 

Înțelesul pildei în scurte bobârnace. 

Încă de pe vremea robului Esop 

A fost folosită cu tâlc și cu scop 

Și întotdeauna - de la el încoace — 

Ea în loc de oameni pune dobitoace!” 


„Dragi cititori! Aveți în față nu o simplă carte cu fabule, ci expunerea unor concepte originale privind adevărurile care „vrând-nevrând” guvernează lumea. Titlul cărții - Gura Lumii - nu este original, însă esența acestei expresii este veche de când lumea. Versul lui Vasile Militaru aduce în inima cititorului graiul universal ce izvorăște din cuvântul divin și cuprinde maxim de sens, ce descrie argumentarea tezelor biblice. Fabulele poetului, pe alocuri, sunt evidențiate prin existența sacramentală a divinului și o dovadă a recunoașterii unui adevăr ascuns, esența căruia este exprimată prin circumstanțe ce pot fi aplicate unui destin. 

Această capodoperă ne obligă să privim în dedesubturile memoriei ori poate chiar în subconștient. Fabula poetului Vasile Militaru dojenește fără să jignească, condamnă fără să blesteme... Pentru fiecare fabulă, Măria Sa Poetul a știut să aleagă cuvinte și expresii potrivite, acolo unde contrariile se contopesc. Vasile Militaru, prin înțelepciunea Sa, se poate compara cu albina, care zboară deasupra lanului, împovărată cu greutatea polenului care La adunat. Acest polen fiind hrana pentru toți.” (Cuvântul editorului)

Cartea poate fi cumpărată de la Magazinul de cărți al Mitropoliei, costul acesteia este de 50 de lei.

marți, 1 iunie 2021

Premierea participanților la concursul „Ora de Religie - cunoaștere și devenire spirituală”

Cabinetul Metodic al Mitropoliei Chișinăului și a Întregii Moldove a desfășurat în data de 27 februarie concursul on-line - „Ora de Religie - cunoaștere și devenire spirituală”. Concursul, care este la prima ediție, s-a desfășurat în baza Curriculum la Religie clasele I-IX, Ordin de aprobare nr.761 din 08.09.11. 
     În cadrul concursului au participat 117 elevi din șase școli municipale îndrumați de profesorii de religie: pr. Octavian Moșin, pr. Vasile Manica, pr. Dumitru Tolico, preoteasa Rodica Vrancean și Iordachescu Veaceslav. 
     Elevii au primit diplome și cărți pentru locurile premiante (I, II și III), în baza punctajului acumulat. Toți elevii au beneficiat de diplome de participare. Premierea elevilor a fost organizată de preoții-profesori în incinta bisericilor după slujbele duminicale.

vineri, 26 februarie 2021

Concurs la Religie: „Ora de Religie - cunoaștere și devenire spirituală”


Direcția Metodică a Mitropoliei Chișinăului și a Întregii Moldove demarează concursul on-line la Religie - „Ora de Religie - cunoaștere și devenire spirituală”. Concursul se desfășoară în instituțiile de învățământ din municipiul Chișinău în care se studiază disciplina opțională Religia cu scopul de a valorifica potențialul didactic la disciplină și de a încuraja elevii să cunoască „lumea religiei și valorile acesteia”. 

Concursul, care este la prima ediție, se desfășoară în baza Curriculum la Religie clasele I-IX, Ordin de aprobare nr.761 din 08.09.11, și este organizat de către Direcția Metodică a Mitropoliei Chișinăului și a Întregii Moldove în colaborare cu Direcția Generală Educație, Tineret și Sport a Mun. Chișinău.

Concursul se adresează elevilor din ciclul primar și gimnazial din municipiul Chișinău, care beneficiază de educație religioasă, atât în școlile de stat cât și în școlile parohiale. Concursul se va desfășura în format on-line, prin completarea de către elevi a unui chestionar Google, întrebările vor fi formulate în baza manualului și curriculum la disciplină. 

Concursul se desfășoară online, pe baza unui link care va fi distribuit tuturor factorilor educaționali pentru ca acesta să ajungă în posesia elevilor.

📧 Rugăm profesorii să aibă lista elevilor ce vor participa la concurs din partea instituției cu adresa de email a acestora sau orice mijloc prin care vor putea transmite link-ul (Viber, Google Classrom etc).

Oferta și intenția de participare se realizează de către profesori prin completarea Chestionarului.


Profesorul de religie - un exemplu pentru cei din jur (eseu)

Imagine simbol

Pentru unii profesori nu există o mai mare suferință pe lume 
 decât elevii creduli și consecvenți. Leon (Lev I) Șestov 

    A fi profesor de Religie în cadrul sistemului educațional actual este o provocare. O provocare care include în sine o dorință enormă de schimbare a stării lăuntrice a tinerilor generații măcinate de setea de răzbunare, dominare, orgoliu şi lume virtuală. Trăim într-o lume virtuală, în care ne creăm un spaţiu comod, plin de plăceri şi satisfacţii şi uităm de prezenţa Lui Dumnezeu şi al aproapelui, însă toate până la primul eșec, care adesea se numește SINGURĂTATE. 
    A fi profesor la începutul secolului XXI înseamnă a purta cu demnitate torța viitorului, de a te dărui în totalitate copilului, pentru care viitorul este incert, cu multe provocări și ispite. Profesorul de Religie de vocaţie se identifică cu profesia, nu doar la aspectul teoretic, ci și la cel practic, el urmează totalmente cuvintelor Sfintei Scripturi: Oricine voieşte să vină după Mine să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie (Marcu 8:34). Crucea unui profesor de Religie este împodobită cu un set de valori, cum ar fi: îngăduință, iertare, prudenţă, recunoştinţă, cumpătare, încurajare, generozitate, blândeţe. Religia este „disciplina” dragostei, a iertării, susţinerii morale, este unica disciplină școlară care pune accentul pe om, nu pe conținut de învățat. 

vineri, 19 februarie 2021

Profesorul de Religie - „semănător de valori” (eseu)

 

Oră publică la Religie

A fi profesor nu este doar o profesie, ci mai ales o vocație. Oare câte calități trebuie să dețină o persoană care îmbrățișează această îndeletnicire? Fermitate, răbdare, încredere sunt primele calități esențiale pe care trebuie să le dețină un profesor de religie. Dar cel mai important, el trebuie să aibă dragoste față de copii. Profesor ideal de religie este acel care combină dragostea cu munca, astfel devenind dascălul perfect. Profesorul de religie este mentorul care descoperă în fiecare elev binele, merge cu elevul mână-n mână până la înălțimi spirituale, educându-l să fie amabil, sociabil, decent, sensibil, străduitor, adică să fie un bun creștin. Un profesor ideal de religie este acel care găsește valoare în fiecare elev, fără să critice pe nimeni, încurajând și oferind exemplu. 

Nu se poate face educație fără Morală Creștină și fără modelul Virtuții, care este Iisus Hristos, imitat apoi în parte de către sfinți. Educația începe în copilărie și continuă toată viața, bineînțeles cu metode și forme specifice fiecărei vârste. Tinerețea este vârsta care te introduce imediat în realitatea vieții, dar pentru aceasta pregătirea trebuie să înceapă în copilărie. Dascălul de religie subliniază rolul important al familiei în educarea copiilor, precum și importanța colaborării dintre profesori și părinți. El întrunește în sine trei elemente esențiale: iubirea, credința și responsabilitatea față de copii, dar și față de colegi. Profesorul ideal de religie modelează din fiecare elev o personalitate cu o capacitate de entuziasm, dragoste și dăruire.