vineri, 1 februarie 2019

Anunț: Seminarul Metodologic Republican „Şcoala, Biserica și Comunitatea: parteneriat pentru educaţie”, Ediţia a VIII-a


Cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolit al Chișinăului și al întregii Moldove, în perioada 8-9 februarie va avea loc Seminarul Metodologic Republican „Şcoala, Biserica și Comunitatea: parteneriat pentru educaţie”, Ediţia a VIII-a cu genericul: Interdisciplinaritatea și contextualizarea ei în cadrul lecțiilor de religie

Seminarul va avea loc în zilele de 8-9 februarie 2019 în incinta IP Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Orhei cu începere de la ora 9:00 (str. V. Lupu 19, or. Orhei.) La seminar sunt invitaţi inspectorii şcolari din eparhii, metodiştii din protopopiate și responsabilii din cadrul Direcțiilor Educație. Stimați metodiști, vă rugăm, să contactaţi specialistul din Direcţia Educaţie responsabil de predarea religiei, pentru a vă deplasa împreună la seminar. 

Organizatori ai Seminarului sunt: Mitropolia Chişinăului şi a Întregii Moldove în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, Direcţia Generală Educaţie a consiliului raional Orhei, Asociaţia Generală a Învăţătorilor din România, filiala Republica Moldova, Consulting & Learning Center Excellenceplus, IP Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Orhei.


Concursul „Personalităţi creştine: Virtuţi şi Sfinţenie” în protopopiatul Anenii Noi



Conform planului de activitate al DE în parteneriat cu Protopopiatul Anenii Noi şi IP CCE Ciocârlia, în data de 31.01.2019, în incinta Casei de Creaţie a Elevilor, director dna Oltul Lilia, s-a desfăşurat concursul raional la Religie: „Personalităţi creştine: Virtuţi şi Sfinţenie”, cu genericul „Naşterea Domnului în familia mea”. Concursul a inclus trei probe: desen, poezie (creaţie proprie) şi cântec (colind, cor de copii). 
La proba desen copiii au redat prin diferite tehnici și cu multă creativitate modul în care au sărbătorit „Naşterea Domnului în familia mea”. 
Proba de poezie s-a desfăşurat la două categorii de vârstă: clasele primare şi gimnaziale. Tema poeziilor în clasele primare a fost „Familia mea”, iar în clasele gimnaziale „Sfinţii - modele pentru tineri”. Cei mici au încercat ca prin poezie să transmită toate mulţumirile Domnului pentru familiile minunate pe care le au. Elevii din clasele gimnaziale, vorbindu-ne despre Sfinţi ca modele, au descris prin vers viaţa Sfintei Parascheva şi a Sfântului Gavriil Bănulescu-Bodoni.
În cadrul probei cântec - elevii au interpretat un colind. Evenimentul a avut o semnificaţie deosebită pentru toți participanții, încheind șirul sărbătorilor de iarnă. Un aspect important al probei de interpretare a fost ţinuta scenică a participanţilor - costumul naţional, care a readus în atenția tuturor frumusețea portului național. Proba de interpretare a creat o atmosferă deosebită, în care toți s-au bucurat audiind minunatele noastre colinzi, moștenite de la strămoşi. Și cu adevărat colinzile reprezintă patrimoniul cultural al poporului nostru: atât de inedite, îndrăgite şi originale, încât au fost recunoscute de către UNESCO drept tezaur naţional. 
Probele din cadrul concursului le-au permis elevilor să-şi manifeste toate compentenţele şi abilităţile artistice. Bucuria cea mai mare a acestui eveniment a constat în faptul că elevii au redat minunea Naşterii Domnului prin culori, melodie şi recital poetic, fiecare slăvind pe Dumnezeu cu talantul dat de sus.

marți, 15 ianuarie 2019

Citatul lunii

Ora de religie trebuie să fie o adevărată sărbătoarea a dialogului şi frăţietăţii, în care copilul să se simtă în elementul lui, să se poată deschide, să spună ce gândeşte, ce simte, ce-l frământă, să întrebe la rându-i, să aibă sentimentul comuniunii printr-o comunicare senină şi sinceră cu dascălul şi cu colegii săi. Este de mare importanţă crearea unei atmosfere de dialog, de conversaţie prietenească, în care profesorul de religie, cunoscând particularităţile psihologice ale vârstei, să se ştie transpune în rolul şi la mintea lor, prin întrebări bine gândite, pentru a le deschide gustul şi dragostea de cele sfinte, iar nu frica de notă, de memorizare a textelor, etc, vechile instrumente ale unui învăţământ dogmatic, rigid.


Timiș Vasile, Evaluarea. Factor de reglare și optimizare a educației religioase, Editura Renașterea, Alba Iulia, 2008, p. 98.

vineri, 28 decembrie 2018

Raportul anual al metodistului din protopopiat

Iată-ne ajunși cu bine la finele primului semestru al anului școlar 2018-2019, în acest an școlar am pășit cu dreptul având la dispoziție mai multe materiale didactice: manuale pentru clasele I-i a IX-a, proiecte didactice zilnice pentru clasele a V-a, a VI-a, a VII-a și a IX-a. Toate acestea au permis eficientizarea procesului didactic la Religie. Stimați metodiști, sfârșitul anului calendaristic ne îndeamnă să realizăm anumite totaluri. Vin cu îndemnul repetat de a prezenta  Raportului privind predarea Religiei în școlile din protopopiat (nr. de școli în care se predă, nr de profesori, nr. de elevi care studiază în acest an școlar (2018-2019)).

COMPLETAȚI TABELUL: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdl0vyrndL6MTjT7cHBN_29yTtbK1xBjOy3s7iC6F-ErUomuw/viewform 


ROG să fiți eficienți și să completați Raportul până la începutul semestrului II de studii !!!

În același timp vă prezint și directiva de numire a metodiștilor pentru anul curent de studii, care va fi anexată la dosarul personal al profesorului.



Reuniunea metodică a profesorilor de Religie din mun.Chișinău

Conform planului complex de activitate al Direcției Generale Educație, Cultură, Tineret și Sport a mun. Chișinău în data de 28 decembrie în incinta Liceului Teoretic „M.Eminescu” s-a desfășurat reuniunea metodică a profesorilor de Religie la care au participat profesorii și metodiștii responsabili din toate cele 4 protopopiate ale mun. Chișinău. Reuniunea metodică a fost condusă de către inspectorul la Religie a eparhiei Chișinău - dul Iordachescu Veaceslav.
În debutul ședinței s-au stabilit mai multe chestiuni organizatorice: cum ar fi desfășurarea reuninii metodice din august și decembrie la sediul Direcției Metodice a Mitropoliei Moldovei și nu la Liceul „M.Eminescu” ceea ce este mai convenabil din punct de vedere al amplasării și desfășurării ședințelor. Un alt aspect organizatoric a vizat divizarea numărului mic de instituții în care se predă Religia în mun.Chișinău (aproximativ 20 de instituții) în cele 4 protopopiate, ceea ce crează o separare a profesorilor de Religie și duce la dificultăți în organizarea activităților comune (între instituțiile de învățământ).
Conform agendei reuniunii metodice ce a reflectat și mesajul scrisorii metodice pentru anul curent de studii, s-a abordat tema: „Evaluarea la ora de Religie”, astfel s-au propus modele de teste docimologice pentru diverse clase, profesorii au venit cu prezentarea experienței în evaluarea la ora de Religie, care se realizează conform planificării de lungă durată chiar și în absența notării la lecția de Religie. Profesorii au evidențiat că realizează evaluarea curentă a elevilor dar și cea de la finele unei unități de evaluare prin diverse forme, nu doar testele scrise dar și diverse proiecte: postere, desene și prezentări power-point. 

sâmbătă, 15 decembrie 2018

Planul stagiilor de formare continuă la Religie în anul 2019, IȘE


În anul 2019 IȘE propune organizarea a două stagii de formare continuă la Religie: 
1. În perioada 25.02 - 15.03.2019 
2. În perioada 24.06 - 12.07.2019


Scrisoare IȘE 2019, Stagii de formare continuă

Pentru înregistrarea prealabilă la cursurile de formare, folosiți chestionarul: CHESTIONAR