joi, 25 ianuarie 2024

Seminarul profesorilor de Religie din Orhei cu genericul: ,,Inovația și modernizarea Orei de Religie”




 
  La data de 24.01.2024, Instituția Publică Gimnaziul Lucășeuca din satul Lucășeuca, raionul Orhei, a fost gazda unui eveniment deosebit – Seminarul Raional de Religie, cu genericul: „Inovația și modernizarea Orei de Religie”. Acest subiect a reunit profesorii implicați în predarea orelor de Religie din școlile protopopiatului Orhei, oferindu-le oportunitatea de a explora și dezvolta metode noi și inovatoare în procesul educațional.
   Agenda seminarului a debutat cu o rugăciune comună, simbol al unității și dorinței comune de a aduce inovație în predarea religiei în școli. Cu un cuvânt de salut inspirat, doamna Agafian Rodica, specialist principal la Direcția Generală Educație Orhei, a subliniat importanța acestei inițiative și a încurajat participanții să împărtășească idei și să contribuie la dezvoltarea acestui domeniu esențial al educației. Binecuvântarea la deschiderea seminarului a fost oferită de preotul Iulian Rață, profesor de Religie și protopop de Orhei, care a fost și inițiatorul acestui remarcabil eveniment.
   Conform agendei, doamna Ana Pîntea, directorul instituției Publice Gimnaziul Lucășeuca, a prezentat participanților file din viața activă a instituției, dezvăluind astfel obiectivele, scopurile și succesele acesteia.
   Atelierele de lucru au fost momentele centrale ale seminarului, unde participanții au avut oportunitatea de a explora subiecte precum „Cadrul de învățare și gândire ERRE” prezentat de părintele ieromonah Spiridon Pahom; „Instrumente de inteligență artificială” prezentate de părintele Iulian Rață și „Strategia didactică - clasa inversată” prezentată de doamna Mariana Marin. Aceste ateliere au oferit instrumente și perspective noi pentru îmbunătățirea predării orelor de Religie, consolidând astfel calitatea procesului educațional. 
   Subiectele abordate au oferit participanților oportunități de identificare a strategiilor, resurselor educaționale menite să acapareze și să mențină vie atenția și curiozitatea copilului din era digitală. Părintele Iulian Rață, profesor, Gimnaziul Lucașeuca, a demonstrat practic avantajele semnificative de introducere a instrumentelor de inteligență artificială în cadrul orelor de Religie. Părintele Spiridon Dorin Pahom, profesor, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, a propus modalități eficiente de elaborare a proiectului didactic în baza cadrului ERRE. Doamna Mariana Marin, doctor în pedagogie, conferențiar universitar, președinta AGIRoMd, a provocat, printr-o modalitate atractivă, interesul participanților de a proiecta demersul educațional în baza strategiei didactice „Clasă inversată”. Profesorii au avut posibilitatea să stabilească importanța modelelor propuse din prisma încurajării elevilor de a participa cât mai activ la propria învățare. 
   Doamna Mariana Marin a subliniat faptul că „Metoda clasei inversate în lecțiile de religie este o cale captivantă de a transforma procesul de învățare într-o experiență interactivă și profundă. Prin implicarea elevilor în studiul prealabil al conținutului acasă, le oferim șansa de a explora subiectele religioase în ritmul lor, facilitând înțelegerea personală și reflexia individuală. În cadrul lecției, momentele tradiționale de predare devin oportunități prețioase pentru discuții interactive, analize critice și colaborare între elevi. Această abordare nu doar consolidează cunoștințele, ci și cultivă gândirea critică și abilitățile de comunicare în contextul valorilor și învățăturilor religioase. Prin metoda clasei inversate, elevii devin protagoniștii propriului proces de învățare, dezvoltând o legătură personală și profundă cu subiectele religioase. Abordarea dată nu doar sporește angajamentul elevilor, dar și îi pregătește pentru a aplica învățăturile religioase în contextul real al vieții lor. Astfel, pledăm pentru implementarea acestei strategii, transformând lecțiile de religie în experiențe educaționale captivante și relevante pentru formarea cetățenilor responsabili și bine pregătiți pentru diversitatea lumii în care trăim.” (Mariana Marin) 
   În încheierea seminarului, am avut parte de o activitate artistică emoționantă intitulată „Sufletul copilului – dar pentru Dumnezeu”, marcând astfel surpriza plăcută a acestei întruniri. Prin diversitatea și entuziasmul participanților, am conștientizat încă o dată că calitatea învățării vine din dorința de a cunoaște și de a împărtăși. 
   Seminarul desfășurat la Gimnaziul Lucașeuca a validat o atmosferă de colaborare și schimb de idei între participanți, evidențiind angajamentul în promovarea metodelor inovatoare în predarea religiei. Prin contribuțiile susținute ale tuturor, se conturează un cadru propice pentru îmbunătățirea calității educației religioase și consolidarea comunității educative.