Suportul
didactic elaborat pentru cursul opțional „Arta
comportamentului moral”, corespunde curriculumului aprobat în cadrul
ședinței Consiliului Național pentru Curriculum al Ministerului Educației,
proces-verbal nr. 14 din 06.07.2017 și prin ordinul Ministerului Educației nr.
671 din 01 august 2017. Caietul elevului este elaborat de practicieni în
domeniu cu o vastă experiență didactică: Iordachescu
Veaceslav, grad didactic I (unu) la Religie; Manole Olesea, grad didactic II (doi) la Religie și Buzila Ana, grad didactic I (unu) la
Istorie.
Suportul
didactic se referă la dimensiunea cognitivă a educației morale prin explicarea
de noțiuni cheie, cum ar fi: morală,
virtute, patriotism, viciu, etichetă, maniere, decență și dimensiunea
ideologică a educației morale (sentimente, motivații, intervenții volitive
morale) dezvoltate prin intermediul sarcinilor didactice și a textelor cu
caracter moralizator propuse în rubrica Bucuria
lecturii. Sarcinile didactice corespund sugestiilor metodologice
prezentate în Curriculum și vin să
dezvolte gândirea critică a elevilor punându-i în situații de alegere morală (dezbaterea morală, studiul de caz, jocul de
rol etc.).
Un element important valorificat în cadrul suportului didactic este – pedagogia populară, care oferă modele de comportament moral prin povești (astfel elevii trebuie să identifice personaje cu comportament bun și rău) și proverbe – care reprezintă îndreptare sau călăuze în comportamentul moral.
Trebuie
subliniat și caracterul interdisciplinar al suportului didactic, astfel
întâlnim referințe la texte literare studiate la limba și literatura română
(Dl. Goe, Vizită de I. L. Caragiale; Fata babei și fata moșneagului), precum și
prin conținuturi care vizează competența de a scrie și a vorbi în limba
maternă: Reguli de comunicare, Formule de
adresare, Ținerea unui discurs. Legătura interdisciplinară cu disciplina
Istorie este asigurată prin texte despre patrie, istoricul bunelor maniere și
modalități de salut în diverse epoci, precum și prin diverse sarcini didactice:
realizați axa cronologică, descoperiți
obiectivele patrimoniului mondial UNESCO, stabilește corespondența dintre
religie și simbolul acesteia etc. Unitățile de conținut: „Vestimentația”; „Aplicarea normelor de bună-cuviință în timpul meselor de acasă şi în
vizită”; „Manifestarea unui
comportament corect în instituțiile de cultură” reprezintă conexiunea cu
disciplinele Educația tehnologică (Analizează
atent imaginile și reține semnificația pozițiilor tacâmurilor pe farfurie;
Decorează masa de sărbătoare; Citește eticheta și scrie cum trebuie îngrijit
acest articol vestimentar) și Educația muzicală (ex: Identifică și scrie mai jos sălile de teatru din localitate sau cele
din apropiere și repertoriul unuia dintre ele).
În
procesul de evaluare sunt aplicate metodele alternative: proiectul și autoevaluarea,
care reprezintă un alt aspect deosebit de important în cadrul educației morale,
fiindcă elevul este pus în situația să reflecteze, să se interogheze, să
mediteze şi să se autoaprecieze.
Recomandăm
acest suport didactic pentru disciplina opțională „Arta comportamentului moral” care va servi la formarea conștiinței
morale și a conduitei morale prin cultivarea deprinderilor și obișnuințelor de
comportare morală, precum și a trăsăturilor pozitive de caracter.
Pentru comandă, scrieți un mesaj pe pagina de Facebook: https://www.facebook.com/cabinetulmetodic/
Recenzia Departamentului Științe ale Educației, USM