De trei decenii deja, de la declararea independenței republicii noastre, în școlile din țară a fost introdus, deocamdată ca disciplină opțională, un nou obiect de studiu – religia.
Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Educației și Cercetării din Moldova, semnat de secretarul de stat Adriana Cazacu, la solicitarea redacției noastre, „ca și toate celelalte discipline opționale, religia contribuie la formarea competențelor interpersonale, civice și morale în baza abordării inter- și transdisciplinare. Elevii (părinții) sunt în drept să-și selecteze disciplinele opționale în funcție de interesele și necesitățile educaționale pentru traseul individual. De aceea evoluția acestei discipline opționale este în strânsă legătură cu oferta educațională a disciplinei și rolul valorilor culturale din societate”.
Conform datelor din Sistemul Informațional de Management în Educație (SIME) în anul precedent de studii (2021-2022) disciplina opțională ,,Religia” a fost solicitată de către 22 mii 386 elevi.
Redacția portalului TRADIȚIA a realizat un interviu cu Veaceslav Iordachescu, șef al Cabinetului metodic al Mitropoliei Chișinăului și a întregii Moldove, profesor de religie, inspector la disciplina religie în cadrul Episcopiei de Chișinău, metodist la Sector I din Protopopiatul de Chișinău, care ne-a oferit mai multe detalii referitoare la predarea religiei, disciplină atât de importantă în forjarea credinței și personalității copiilor noștri, la rezultatele obținute în acest domeniu, precum și la proiectele de viitor în acest domeniu.
TRADIȚIA: Domnule Veaceslav Iordachescu, în Republica Moldova, potrivit datelor statistice ale Ministerului Educației și Cercetării, activează 291 de profesori de religie. Vă rugăm, în calitatea dumneavoastră de responsabil al Cabinetului metodic al Mitropoliei Moldovei, să ne spuneți cum apreciați rezultatele lucrului lor?
Veaceslav Iordachescu: Conform datelor deținute de către Cabinetul metodic al Mitropoliei Chișinăului și a întregii Moldove, în anul școlar precedent 2021-2022 disciplina opțională „Religia” s-a predat în 278 de instituții de învățământ, ceea ce reprezintă 22% din totalul de instituții de învățământ. Procesul educațional la disciplină este asigurat în marea majoritate de preoți sau preotese, care au studii teologice și recalificare în psihopedagogie. O altă parte a profesorilor de religie o reprezintă laicii cu studii teologice sau profesorii de istorie, limbă română, profesori de clasele primare, care predau în școală având binecuvântarea și susținerea din partea preotului din localitate.
În ceea ce privește rezultatele acestora, considerăm că un indicator al performanței didactice al profesorilor de religie este accederea la grade didactice, astfel 39 profesori de religie dețin deja un grad didactic (doi, unu sau superior) ceea ce reprezintă 15% din numărul profesorilor de religie ce activează în școală. În acest sens, trebuie subliniat faptul că disciplina opțională religia este singura disciplină din cele opționale, la care profesorii dețin grade didactice (în mod separat).
T.: – Astfel, cadrele noastre didactice au o pregătire bună în ceea ce privește predarea acestei discipline?
V.I.: Profesorii de religie, după cum am menționat mai sus, au pregătirea inițială în teologie și, conform cerințelor Ministerului Educației și Cercetării, au studii de recalificare în psihopedagogie, o bună parte din profesori sunt absolvenți ai programelor de master oferite de Universitatea de Stat din Moldova.
În același timp, conștientizând importanța calității factorului uman în educație, Cabinetul Metodic a colaborat cu Institutul de Științe ale Educației în vederea asigurării formării continue a acestora, astfel pe parcursul anilor 2014-2019 peste 200 de profesori au beneficiat de cursurile de formare continuă la religie, obligatorii conform Codului educației. Pe parcursul anului curent, cursurile de formare continuă la religie sunt asigurate de Universitatea de Stat din Moldova. Aceste cursuri au fost deja finalizate de peste 50 de beneficiari.
Pe lângă formarea continuă obligatorie, realizată în instituțiile de învățământ superior, profesorii de religie au participat la seminare instructiv-metodice, organizate de către Cabinetul metodic al Mitropoliei Chișinăului și a întregii Moldove prin intermediul metodiștilor și al inspectorilor responsabili din partea Bisericii de susținerea metodică a profesorilor de religie.
T.: Cât de receptivi sunt directorii de școli, șefii direcțiilor de învățământ referitor la predarea religiei în școală?
V.I.: În această privință nu putem oferi un răspuns univoc, depinde de la caz la caz. În marea majoritate, în cadrul direcțiilor de învățământ găsim deschidere spre colaborare. Iar în ceea ce privește managerii instituțiilor de învățământ, o bună parte dintre aceștia conștientizează importanța educației religioase. Din păcate, nu toți managerii școlari sunt de aceeași părere… sunt cazuri în care aceștia nu sunt de acord cu predarea religiei în școală, motivând cu lipsa de ore opționale disponibile, cu diversitatea religioasă a elevilor sau cu anumite experiențe neplăcute.
Cu toate acestea, trebuie să subliniem că Regulamentul privind alegerea disciplinelor opționale, menționează că elevul are dreptul de a alege ce disciplină opțională să studieze. Este important este ca preoții și profesorii de religie să aibă acces către aceștia pentru a-i informa din primă sursă ce este ora de religie. Căci, mulți elevi, consideră că la ora de religie se învață doar rugăciuni și că elevii se pregătesc pentru a deveni preoți; or, scopul educației religioase în școală este cel de alfabetizare religioasă a elevilor.
T.: Ce părere aveți despre manualele de care se folosesc elevii? De către cine au fost ele elaborate?
V.I.: În primul rând, ne bucurăm că disciplina opțională religia beneficiază de manuale pentru toate clasele, de la I-a până în a IX-a. Până a ajunge aici, a fost un efort colosal, realizat de un grup de preoți și profesori organizați și susținuți de Cabinetul metodic al Mitropoliei Chișinăului și a întregii Moldove, având în acest sens binecuvântarea Înalt Preasfinției Sale Mitropolitul Vladimir.
În același timp, trebuie să subliniez faptul, că în ajutorul profesorilor de religie au fost elaborate Ghidurile de proiectare didactică pentru clasele V-IX, care conțin proiectele didactice zilnice și care oferă o varietate de tehnici și materiale didactice suplimentare pentru o educație religioasă de calitate.
T.: În ce măsură se implica în predarea acestei discipline preoții?
V.I.: Parțial am menționat mai sus răspunsul la această întrebare. Din păcate, însă, avem și preoți care nu sunt pregătiți și nu dețin calificarea necesară pentru a capta atenția elevilor în sala de studii. Școala nu este amvonul bisericii, unde lecție de lecție se pot ține predici, aici este nevoie de multă măiestrie pedagogică și de posedarea tehnicilor didactice în asigurarea motivației elevilor pentru învățare.
T.: Care sunt metodele de evaluare a elevilor?
V.I.: Metodele de predare-învățare-evaluare sunt menționate în curriculum. Scopul evaluării, ne spune curriculumul, „nu este de a stabili din afară cât de «mare» este credinţa elevilor, ci de a-i face pe aceștia să se interogheze, să se aplece spre sine, spre credinţa sau necredința sa.” Așadar, evaluarea nu poate să stabilească cât de credincios este elevul, ci poate să stabilească formarea anumitor atitudini față de religie, atitudini care nu tot timpul pot fi observate în cadrul școlii, de aceea la ora de religie elevii nu sunt notați.
În ceea ce privește metodele de evaluare utilizate de profesori, pe lângă cele clasice, curriculumul recomandă metodele moderne de evaluare, cum ar fi: investigația, proiectul, portofoliul etc.
T.: Cu câțiva ani în urma, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării din Moldova a fost sesizat de către un grup de persoane referitor la faptul că manualele de educație moral-spirituală pentru clasele primare au un conținut discriminatoriu. Ce părere aveți despre asemenea acuzații și cum s-a încheiat acel proces?
V.I.: Mi-am exprimat opinia personală față de acest fapt într-un articol. Însă trebuie să remarc că este vorba despre un manual care nu este aprobat de MEC și care nu corespunde noului curriculum al EMS (Educație moral-spirituală).
T.: Predarea religiei în școală este o practică cu o vechime de 3 decenii de la obținerea independenței republicii noastre. Ce rezultate a adus ea? Sunt copiii noștri mai tari în credință?
V.I.: Sigur că putem vedea rezultate frumoase în mai multe comunități, unde parteneriatul Școlii cu Biserica este unul viabil. În ceea ce privește gradul de credință al copiilor, din păcate nu-l putem măsura cu un instrument obiectiv. Pilda semănătorului ne învață că rezultatele depind în mare parte de pământul în care au căzut semințele educației religioase, și niciodată, ținând cont de exemplul tâlharului de pe cruce, nu putem ști când semințele educației religioase vor da rod în inimile elevilor.
T.: Cum vedeți Dumneavoastră evoluția acestei discipline pe viitor?
V.I.: Ținând cont de experiența acumulată de către profesorii de religie, pe viitor ne dorim un nou curriculum reconceptualizat, care să nu se axeze atât de mult pe noțiunile teologice și să nu aibă o structură reieșind din disciplinele clasice ale teologiei, ci să se bazeze pe valorile creștine și pe Biblie drept document istoric și mărturie scrisă a Revelației Dumnezeiești. Or, contextul actual ne impune „să învățăm de la religie”, adică să ne axăm în mod prioritar pe valorile promovate de religie: credința, sacrul, binele, dragostea, toleranța etc. și să familiarizăm elevul secolului XXI cu fenomenul religios per ansamblu.
T.: Domnule Veaceslav Iordachescu, vă mulțumim pentru interviu.
Realizat de Inga Dohotaru
Preluat de pe traditia.md