sâmbătă, 11 iulie 2020

Când am vorbit...

Când am vorbit în fața a opt sute de studenți dintr-o universitate, am fost avertizat înainte că în școală nu se pomenește nimic despre Biblie. În aceeași zi, am fost invitat să vorbesc în fața a opt sute de pușcăriași dintr-o închisoare, iar administratorul mi-a cerut să le împărtășesc adevărul Evangheliei.
Albert E. Aldrich, The speakers Quote Book, 1997

marți, 12 mai 2020

Îndemn pentru elevi: Alege ora de Religie! sau De ce preţuiesc tinerii ora de religie?


Câteva impresii ale elevilor de la ora de Religie...

„Ora de religie în școală a reprezentat aprofundarea cunoștințelor mele în acest domeniu. Am aflat lucruri noi despre viață, despre istorie și despre puterea lui Dumnezeu. Datorită profesoarei mele, pe care o admir foarte mult și care a știut să se facă plăcută, ora de religie nu a fost o oră oarecare. A încercat să ne facă să înțelegem religia, ce înseamnă ea mai exact, ce rol are în viața noastră și cât de importantă este. Ora de religie a însemnat o legătură între mine și Dumnezeu.”


„La ora de religie învățăm despre valorile morale: iubire, sinceritate, onestitate. Orele de religie ne ajută să ne identificăm ca popor, învățând despre datinele religiei care ne reprezintă. Este printre singurele ore în care suntem îndrumați și sfătuiți să facem fapte bune.”


„Orele de religie au avut un impact liniștitor și de reculegere, dar m-au și învățat cum să mă cunosc mai bine, să-mi stăpânesc gândurile negative și să mă apropii de cele sfinte. Consider că fără această materie nu aș fi dobândit cunoașterea de sine și nici nu aș fi reușit să mă regăsesc atât de mult în religie.”


„Ceea ce m-a motivat timp de nouă ani de zile să frecventez orele de Religie a fost modul de predare al lecției. Profesoara care a făcut lecțiile interesante și deosebite. Mereu am avut plăcerea să vin la lecțiile de Religie. La această lecție am învățat multe lucruri despre credință și mereu am luat ceva bun din această lecție interesantă. La lecția de Religie, aflăm răspunsurile la întrebările care ne frământă legate de credință.”

luni, 11 mai 2020

Înscrieți copilul la ora de Religie până la sfârșitul lunii mai!



Dă dovadă de curaj civic și spune ce fel de educație vrei să-i dai copilului tău! Oferă-i copilului posibilitatea de a-și cunoaște religia și de a alege ulterior în cunoștință de cauză. Nu te lăsa intimidat, fii tu primul care vei avea curajul să-i ceri dirigintelui să informeze părinții despre posibilitatea studierii Religiei. „Dacă am ales să ne botezăm copiii şi ne-am însuşit această religie, atunci este doar o chestiune de câteva minute să mergem la şcoala copiilor noştri şi să-i înscriem la ora de Religie.”

Potrivit Hotărârii nr. 596 din 02.07.2010 a Guvernului Republicii Moldova,  participarea la ora de Religie se face în baza unei cereri scrise a părintelui pentru ciclul primar sau a elevului pentru ciclul gimnazial și liceal.

Acordă-ţi câteva minute pentru a completa şi depune cererea de înscriere la ora de religie. De ce să-ţi înscrii copilul la ora de religie?

Pentru că:
  • ·         îi lărgeşte orizontul de înţelegere a lumii;
  • ·         îi dă speranţă şi un sens în viaţă;
  • ·         îi prezintă pilde şi modele demne de urmat;
  • ·         credinţa creştină înseamnă iubire, adevăr, bunătate.

În același timp informăm managerii școlari și cadrele didactice că disciplina Religie dispunde de Curricula aprobată pentru clasele I-IX și a X-a a XII-a, manuale pentru clasele I-a a IX-a, Ghiduri de proiectare didactică pentru clasele a V-a - IX-a. Mai multă informație poate fi accesată pe siti-ul: www.predare-religie.blogspot.com



joi, 2 aprilie 2020

Recomandări privind organizarea învățământului religios la distanță pentru copii și adulți

    Pe lângă recomandările pe care le-a oferit Direcția Metodică a Mitropoliei Moldovei profesorilor de religie și celor din școlile duminicale, vă propunem atenției dumneavoastră și recomandările Sectorului Sinodal Studii și Catehizare al Bisericii Ortodoxe Ruse.
  1. Aceste recomandări prezintă formele de organizare de la distanță a interacțiunii parohiale cu grupurile de copii și adulți în perioada de izolare (a se vedea „Instrucțiunile pentru preoții parohi și egumenii mănăstirilor Bisericii Ortodoxe Ruse în legătură cu amenințarea răspândirii infecției de coronavirus”, aprobată de Sfântul Sinod la 17.03.2020, nr. 30). 
    2. În perioada amenințării cu infecția de coronavirus, în acele parohii, în care există personal și capacitate tehnică, se recomandă organizarea de activități educaționale la distanță cu adulții și copii. 
     3. Trecerea la activități educaționale online (la distanță) cu copiii și adulții nu este dictată de necesitatea „respectării programului de studiu” sau „oferirea de cunoștințe”. Ci mai degrabă este necesară pentru menținerea unui contact personal, confidențial, al profesorului de școală duminicală cu copiii și cu adulții îndrumați. Trebuie subliniat faptul că instruirea religioasă nu este un transfer scolastic al unui set de definiții doctrinare, ci un transfer de valori și semnificații. Procesul de instruire religioasă este fundamental mai larg și mai profund decât procesul intelectual de transmitere și asimilare a informațiilor. 
    4. Un model aproximativ de implementare a învățământului parohial la distanță a copiilor și adulților: 
- preotul paroh este responsabil de instruirea angajaților parohiei (profesori, cateheți) și a enoriașilor care doresc să participe la instruirea online cu privire la utilizarea tehnologiilor de învățare la distanță (consultant tehnic); 
- testarea sistemului de învățământ la distanță este organizată; 

miercuri, 1 aprilie 2020

Concursul „Biserica locaș de închinare”

    Prezentul concurs se înscrie în categoria concursurilor şcolare iar obiectivul fundamental este centrat pe dezvoltarea capacitaţii de exprimare plastică individuală prin compoziţii expresive şi creative și este înscris de M.E.C. în Calendarul concursurilor naţionale şcolare fără finanțare organizate în anul şcolar 2019-2020, poziţia Nr. 47. 

   Organizatorii concursului naţional „Biserica, locaş de închinare” sunt: Inspectoratul Şcolar Judeţean Sălaj și Episcopia Sălajului având ca parteneri Şcoala Gimnazială „Simion Bărnuţiu” Zalău, Centrul Școlar pentru Educaţie Incluzivă ,,Speranţa” Zalău şi Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Şimleu Silvaniei.

    Invităm profesorii de religie din Republica Moldova să participe la acest concurs.

marți, 31 martie 2020

Sfaturi pentru profesorii de Religie pe timp de carantină


      Toată lumea este în panică de ceea ce se întâmplă odată cu răspândirea virusului COVID19, autoritățile tuturor statelor întreprind măsuri pentru stoparea răspânirii acestuia, în Republica Moldova până în data de 15 mai este declarată stare de urgență. Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a prelungit „vacanța” forțată până la ridicarea stării de urgență, adică până în data de 15 mai. În timp redus MECC a aprobat Metodologia privind continuarea la distanță a procesului educațional în condiții de carantină care vine în ajutorul școlilor, profesorilor și elevilor și le răspunde la multe întrebări legate de organizarea procesului educațional la distanță.
         Profesorii s-au mobilizat exemplar, unii chiar cu exces de zel, și au început predarea-învățarea online, au început să utilizeze o multitudine de platforme online, profesorii au învățat rapid ce sunt și cum se utlizează platformele online de care mai ieri nici nu știau că există. Cele mai des utilizate platforme educaționale online de către profesori sunt: Zoom.us, Google Classroom, studii.md., socrative.com, learning.apps, Kahoot, quizizz.com, Classtime, Wordwall, ClassTools, Onlinetestpad, Microsoft teams, Learning app, Livresq, etc. În acest sens, câteva sfaturi:
1.      Stabiliți la nivel de instituție 2-3 platforme pe care le veți utliza toți profesorii, pentru a nu debusola elevii și a nu pierde timpul învățând platforme noi.
2.      Dacă nu ați stabilit la nivel de instituție, selectați d-voastră 2-3 platforme cu care vă este ușor să lucrați și elaborați materiale. Materialele trebuie să fie interactive și simple în același timp.
3.      Este important să țineți cont de timpul necesar elevilor pentru a rezolva anumite sarcini, dozați timpul și dați sarcini axate pe starea de bine a elevului, cum ar fi: un desen la libera alegere, rostirea unei rugăciuni, lectura din Biblie etc.
4.      Folosiți momentul pentru a implica și părinții în activități: un dialog despre botezul copilului, despre nunta părinților.
5.      Puteți da sarcini pentru 2-3 săptămâni, lectura unei cărți artistice.
În ceea ce privește starea noastră de bine, trebuie să ținem cont de experiența călugărilor și a Sfinților Părinți:
1.      Să respectăm programul de rugăciune;
2.      Să citim cărți duhovnicești și în special Sfânta Scriptură;
3.      Să limităm accesul informației inutile;
4.      Să realizăm un program zilnic de activități;
5.      Să „răscumpărăm vremea căci zilele rele sunt”;
Recomandăm profesorilor de Religie să elaboreze proiecte didactice, care le vor fi de folos în viitor, să revizuiască portofoliul profesional, să lectureze materiale didactice și alte cărți care „așteaptă pe raft”. Dar toate să le primim conform cuvintelor rugăciunii „facă-se voia Ta” de aceea, Cu Dumnezeu înainte!